Jedzenie zdrowej żywności może być ważniejsze niż to ile ważysz!

Dla wielu z nas utrata wagi – której celem jest ogólnie poprawa stanu zdrowia – okazuje się niezwykle trudna. Czynniki, które są poza naszą kontrolą, od genetyki i uzależnienia od niektórych leków, po ograniczenia czasowe i finansowe, mogą jeszcze bardziej utrudnić sprawę.

Ale być może zbytnio koncentrujemy się na niewłaściwej rzeczy. Nowe badanie sugeruje, że jeśli jesz zdrowsze rodzaje żywności, niektóre zagrożenia związane ze zwiększoną masą ciała mogą się zmniejszyć.

Analiza danych 79 003 dorosłych Szwedów wykazała, że ​​osoby, które przeważnie trzymają się diety podobnej do śródziemnomorskiej – bogatej w produkty pełnoziarniste, owoce, warzywa, ryby i oliwę z oliwek – wykazywały mniejszą śmiertelność niezależnie od wagi. Zespół szwedzkich i amerykańskich naukowców wykorzystał dane zbierane przez 21 lat, obejmujące odpowiedzi na 350 pytań, w tym co najmniej 96 dotyczących żywności. Ci, którzy odeszli od diety śródziemnomorskiej, nawet jeśli ich wagę klasyfikowano jako “normalną”, mieli wyższy wskaźnik śmiertelności.

“Wyniki te wskazują, że przestrzeganie zdrowej diety, może być bardziej odpowiednim celem niż unikanie otyłości w zapobieganiu ogólnej śmiertelności” – napisali autorzy.

Jednak nadal istnieje jeden czynnik śmiertelności, w którym osoby z otyłością wypadają zdecydowanie gorzej: choroby układu krążenia. Może być to spowodowane wspólnymi czynnikami genetycznymi między większą wagą a chorobami serca lub być może konieczne jest bardziej rygorystyczne przestrzeganie zdrowej diety, aby zrekompensować czynniki ryzyka otyłości, sugerują naukowcy.

“Nasze badanie obserwacyjne związku diety i wskaźnika masy ciała ze śmiertelnością nie może udowodnić, że utrata masy ciała lub zmiana diety mogą zmniejszyć ryzyko śmierci” – ostrzega zespół, wyjaśniając, że dla większej pewności potrzebne są badania kliniczne. Ale trudno jest zmusić uczestników do przestrzegania narzuconych zasad w dłuższej perspektywie.

Ponieważ coraz więcej osób cierpi na otyłość, potrzeba zrozumienia tego złożonego problemu staje się pilniejsza. Wysoki wskaźnik masy ciała (BMI) był związany z 4 milionami zgonów na świecie w 2015 roku, z czego ponad dwie trzecie przypisano chorobom serca (przyczyna numer jeden zgonów na świecie).

Nowe odkrycia zwiększają liczbę dowodów na korzyści płynące z diety śródziemnomorskiej. Ta dieta została powiązana między innymi z dobrymi wynikami dla mózgu i zdrowia psychicznego.

Ale dieta śródziemnomorska ma również swoje ograniczenia – przynajmniej jedno badanie wykazało, że jej szeroko reklamowane korzyści zdrowotne mogą nie być skuteczne dla osób, których nie stać na kupowanie żywności wyższej jakości.

Osoby biorące udział w badaniu, które trzymały się diety podobnej do śródziemnomorskiej, częściej miały wyższe wykształcenie, mieszkały z innymi i częściej ćwiczyły.

Tymczasem badanie z 2018 roku wykazało, że skupienie się na rodzajach żywności, a nie porcjach, może być pomocne w odchudzaniu.

“Wybór zdrowej, niskokalorycznej żywności był bardziej skuteczny i bardziej zrównoważony niż zwykła próba oparcia się dużym porcjom produktów o wyższej kaloryczności” – powiedział naukowiec ds. Żywienia Faris Zuraikat z Penn State University.

Naukowcy biorący udział w nowym badaniu ostrzegają, że nadwaga nadal niesie ze sobą zagrożenie dla zdrowia. Jednak skupianie się na zdrowych wyborach żywności (tam, gdzie to możliwe!) może okazać się o wiele korzystniejsze niż wzbudzanie w sobie wstydu za to, co jemy lub jak ciężcy jesteśmy.

 

Źródła: Tessa Koumoundouros

Combined associations of body mass index and adherence to a Mediterranean-like diet with all-cause and cardiovascular mortality: A cohort study

Learning to make healthy choices can counter the effects of large portions

Gained the Quarantine 15? How to stop shaming yourself for pandemic weight gain

Cardiovascular diseases (CVDs)

Zdjęcia: Unsplash

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x