Być może odkryto już planety bardziej przyjazne dla życia niż Ziemia

Co najmniej dwa tuziny planet poza Układem Słonecznym mogą być lepsze dla życia niż Ziemia.

Te planety są tylko trochę starsze, trochę bardziej wilgotne, trochę cieplejsze i trochę większe niż Ziemia – napisali naukowcy 18 września w czasopiśmie Astrobiology. Wszystkie te czynniki mogą oznaczać, że niektóre z tych planet są najlepszymi miejscami do poszukiwania życia pozaziemskiego.

„Musimy skupić się na pewnych planetach, które mają najbardziej obiecujące warunki dla złożonego życia. Musimy jednak uważać, aby nie utknąć w poszukiwaniu drugiej Ziemi, ponieważ mogą istnieć planety, które mogą być bardziej odpowiednie do życia niż nasza”. Astrobiolog z University of Washington, Dirk Schulze-Makuch, powiedział w oświadczeniu.

Poszukiwanie planet nadających się do zamieszkania

Astronomowie odkryli dotychczas ponad 4000 egzoplanet, czyli planet poza naszym Układem Słonecznym. Większość z nich nie jest szczególnie sprzyjająca życiu. Na przykład planeta KELT-9b jest tak gorąca, że jej atmosfera nieustannie się topi. Najciemniejsza znana planeta, TrES-2b, ma temperaturę atmosferyczną 1800 stopni Fahrenheita (980 stopni Celsjusza). Na drugim końcu niegościnnego widma znajduje się GJ 433 d, którego odkrywcy opisali ją jako najzimniejszą planetę podobną do Neptuna, jaką kiedykolwiek odkryto.

Ale jest też wiele planet które nadają się do zamieszkania ponieważ mają “przyjazną” ekostrefę lub „odpowiednią” temperaturom na powierzchni, które nie jest ani zbyt wysoka, ani zbyt niska, aby mogło ewoluować życie, jakie znamy. Schulze-Makuch i jego koledzy starali się zidentyfikować egzoplanety, które najprawdopodobniej będą „nadawać się do zamieszkania” nie tylko w ekostrefach nadającej się do zamieszkania, ale także mogą się pochwalić innymi cechami, które mogą uczynić je dobrym miejscem do rozkwitu życia.

Cechy te obejmowały gwiazdę o odpowiedniej wielkości i długości życia, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że wyewoluowanie złożonego życia na Ziemi wymagało 3,5 miliarda lat oraz 4 miliardy lat, aby powstało życie tak zaawansowane jak ludzie. Duży rozmiar może oznaczać więcej przestrzeni dla lądu i siedlisk; większa planeta miałaby również wyższą grawitację, co spowodowałoby gęstszą atmosferę, co mogłoby być korzystne dla organizmów podróżujących drogą lotniczą – napisali naukowcy. Planeta nieco cieplejsza od Ziemi byłaby bardziej nadająca się do zamieszkania, biorąc pod uwagę brak przeważnie jałowych regionów polarnych, ale ta cieplejsza planeta musiałaby być również bardziej wilgotna niż Ziemia, aby pustynie nie zdominowały lądów. Planeta bardziej nadająca się do zamieszkania mogłaby zatem przypominać Ziemię we wczesnym karbonie, około 359 milionów lat temu, kiedy większość lądu świata miała klimat tropikalnego lasu deszczowego. (Współczesne globalne ocieplenie nie jest dobre dla życia na Ziemi zarówno ze względu na to, że zmiana zachodzi zbyt szybko, aby wiele zwierząt mogło się przystosować, a także z powodu wpływu na ludzką infrastrukturę spowodowanego podnoszeniem się poziomu mórz; jednak nieco wyższe temperatury nie są z natury złe dla życia).

Lepsza wersja Ziemi może mieć również nieco większy księżyc lub księżyc nieco bliżej planety, co pomogłoby ustabilizować jej orbitę i zapobiec wahaniom zakłócającym życie – napisali naukowcy.

Naukowcy opracowali zestaw parametrów, których należy użyć, aby sprawdzić czy planeta nadaje się do zamieszkania. Zgodnie z tymi parametrami, idealna planeta nadająca się do zamieszkania znajdowałaby się na orbicie wokół karła K, który jest stosunkowo małą gwiazdą, która jest nieco chłodniejsza od naszego Słońca (uważanego za żółtego karła); ma wiek około 5 do 8 miliardów lat; około 10% większa niż Ziemia; średnio około 9 F (5 C) cieplejsza niż Ziemia; wilgotna atmosfera zawierającą od 25% do 30% tlenu, z rozproszonym lądem i wodą. Idealna planeta miałaby również tektonikę płyt lub podobny proces geologiczny w celu recyklingu minerałów i składników odżywczych przez skorupę oraz tworzenia różnorodnych siedlisk i topografii, a księżyc miałby od 1% do 10% swojego rozmiaru krążąc wokół planety w umiarkowanym dystansie.

Szukamy życia

Nie jest możliwa ocena odległych egzoplanet według wszystkich tych kryteriów. Nie ma sposobu, aby obliczyć na przykład powierzchnię obszarów lądowych, a tym bardziej ich rozmieszczenie.

Jednak w oparciu o czynniki, które można zmierzyć, takie jak typ gwiazdy i promień planety, naukowcy odnaleźli obiekty, które wydają się spełniać te kryteria. Zostały dostrzeżone przez teleskop Keplera; znaleziono 24 interesujące obiekty, które mogą być planetami lub nie. Dwa z 24 zostały potwierdzone jako egzoplanety (Kepler 1126 b i Kepler-69c). Niektóre z pozostałych mogą być fałszywymi alarmami, które nie okazom się planetami. Spośród 24 obiektów dziewięć krążyło wokół właściwego typu gwiazdy, 16 mieściło się w odpowiednim przedziale wiekowym, a pięć w odpowiednim zakresie temperatur. Tylko jeden kandydat, KOI 5715.01, mieścił się we właściwym zakresie dla wszystkich trzech kategorii, ale prawdziwa temperatura powierzchni planety zależy od siły efektu cieplarnianego w jej atmosferze – napisali naukowcy.

Wszystkie 24 możliwe planety znajdują się w odległości ponad 100 lat świetlnych od nas, a niektóre są prawdopodobnie zbyt daleko, aby je teraz badać, nawet przy użyciu najsilniejszych teleskopów. Na przykład Kepler-69c znajduje się w odległości ponad 2000 lat świetlnych, co oznacza, że astronomowie prawdopodobnie nie będą w stanie w najbliższym czasie bliżej go zbadać pod kątem oznak życia. Jednak ustalenie, co sprawia, że planeta jest nadająca się do zamieszkania, jest ważne, pisali Schulze-Makuch i jego koledzy, ponieważ możliwe jest, że jedna z tych planet zostanie odkryta w ciągu 100 lat świetlnych. Jeśli tak, napisali, ta planeta powinna być pierwszym miejscem, do którego Ziemianie powinni się zwrócić, aby dowiedzieć się, czy we wszechświecie istnieje inne życie.

Źródło: Stephanie Pappas