Odkryto wskazówki dotyczące współczesnego mikrobiomu jelitowego w średniowiecznej kupie

Naukowcy uważają, że starożytne bakterie jelitowe odkryte w średniowiecznych latrynach mogą dostarczyć ważnych wskazówek dotyczących zdrowia układu pokarmowego współczesnych populacji.

Ich odkrycia, opublikowane w czasopiśmie Philosophical Transactions of the Royal Society B, opierają się na analizie osadów znalezionych w XV-wiecznych toaletach na Łotwie i w Jerozolimie .

Naukowcy twierdzą, że ich praca zapewnia wgląd w mikrobiomy jelitowe – ekosystem bakterii obecnych w przewodzie pokarmowym – przedindustrialnych populacji rolniczych.

Są przekonani, że odkrycia mogą również pomóc w lepszym zrozumieniu stanu zdrowia drobnoustrojów jelitowych współczesnych ludzi – ponieważ istnieje „coraz więcej dowodów”, które powiązały zmiany w mikrobiomie jelit z wieloma chorobami, takimi jak nieswoiste zapalenie jelit, alergie i otyłość.

„Jeśli mamy ustalić, co stanowi zdrowy mikrobiom dla współczesnych ludzi, powinniśmy zacząć przyglądać się mikrobiomom naszych przodków, którzy żyli przed zastosowaniem antybiotyków, fast foodami i innymi pułapkami industrializacji” – powiedział antropolog biologiczny dr Piers Mitchell z Cambridge University, który jest jednym z autorów badania.

Zespół przeprowadził analizę mikroskopową próbek osadów pobranych ze średniowiecznych latryn w Rydze na Łotwie oraz w Jerozolimie, które, jak się uważa, pochodzą z okresu między XIV a XV wiekiem.

Aby dowiedzieć się więcej o rodzaju bakterii obecnych w przewodzie pokarmowym przodków Europy i Bliskiego Wschodu, naukowcy musieli odróżnić drobnoustroje, które kiedyś tworzyły jelito, od tych, które normalnie występują w glebie.

Gdy to zrobiono, zespół zebrał dowody na istnienie szerokiej gamy bakterii zamieszkujących jelita współczesnych ludzi, takich jak archeony, pierwotniaki, pasożytnicze robaki i grzyby. Następnie naukowcy porównali DNA tych organizmów z mikrobiomami z dzisiejszych populacji przemysłowych i łowieckich.

„Odkryliśmy, że mikrobiom w Jerozolimie i Rydze ma pewne wspólne cechy – rzeczywiście wykazują podobieństwo do współczesnych mikrobiomów myśliwych zbieraczy i współczesnych mikrobiomów przemysłowych, ale były na tyle różne, że utworzyły własną unikalną grupę” – powiedziała Susanna Sabin, doktorantka z Instytutu Maxa Plancka ds. Historii Człowieka w Niemczech, która współprowadziła to badanie.

„Nie znamy nowoczesnego źródła, które zawiera zawartość mikroorganizmów, którą tu widzimy”.

Drewniana latryna ze średniowiecznej Rygi, Łotwa © Uldis Kalejs

Naukowcy twierdzą, że potrzebne będą dalsze badania na innych stanowiskach archeologicznych i w innych okresach, aby w pełni zrozumieć, jak mikrobiom zmieniał się w grupach ludzkich w czasie.

„Te latryny dostarczyły nam znacznie bardziej reprezentatywnych informacji na temat szerszej populacji przedindustrialnej w tych regionach, niż miałaby to pojedyncza próbka odchodów”. wyjaśnia Mitchell.

„Połączenie dowodów z mikroskopii świetlnej i starożytnej analizy DNA pozwala nam zidentyfikować niesamowitą różnorodność organizmów obecnych w jelitach naszych przodków, którzy żyli wieki temu”.

Źródło: Sara Rigby