Niemowlęta neandertalskie miały krępe klatki piersiowe jak ich rodzice

Dzieci neandertalczyka miały klatki piersiowe w kształcie krótkich, głębokich beczek i kręgosłup, który zakrzywiał się do wewnątrz bardziej niż u ludzi, co do tej pory było znane tylko u dorosłych neandertalczyków, twierdzą naukowcy.

Neandertalczycy musieli raczej odziedziczyć te cechy szkieletu, niż je rozwinąć, gdy ich ciała rosły – mówi zespół kierowany przez paleobiologa Daniela García-Martínez z Narodowego Centrum Badań nad Ewolucją Człowieka w Burgos w Hiszpanii. Krępe hominidy o dużych mózgach, takie jak neandertalczycy, potrzebowali od urodzenia w taki sposób ułożonych jam klatki piersiowej, aby pomieścić płuca dostatecznie duże, aby zaspokoić ich zapotrzebowanie energetyczne, twierdzą naukowcy 7 października w Science Advances .

García-Martínez i jego koledzy zrekonstruowali cyfrowo klatki piersiowe czterech wcześniej wykopanych, częściowych szkieletów niemowląt i małych dzieci neandertalczyków. Szacuje się, że młode zmarły w wieku od jednego do dwóch tygodni, czterech miesięcy lub mniej, 1,5 roku i 2,5 roku. Znaleziska te, datowane na około 40 000–70 000 lat temu, pochodzą z miejsc we Francji, Syrii i zachodniej Rosji. Każde skamieniałe dziecko miało krótką, głęboką klatkę piersiową i krótki kręgosłup za żebrami. Na najbardziej kompletnym egzemplarzu – 1,5-letnim dziecku – badacze stwierdzili, że kręgosłup jest ostro zagięty w jamie klatki piersiowej.

Naukowcy zrekonstruowali klatki piersiowe czterech młodych neandertalczyków w wieku od kilku tygodni do kilku lat. Nawet najmłodszy posiadał krótką, głęboką klatkę piersiową w porównaniu z ludzkimi niemowlętami, co sugeruje, że neandertalczycy odziedziczyli ich krępą sylwetkę. Źródło: MARCOS GALEANO PRADOS, D. GARCÍA-MARTÍNEZ

„Krępy kształt ciała neandertalczyków nie tylko przeszedł z rodziców na dzieci ale prawdopodobnie również przeszedł z gatunków innych przodków na ich neandertalskich potomków ”- mówi García-Martínez. Neandertalczycy, a może ich bezpośredni przodkowie, prawdopodobnie zamieszkiwali Europę około 430 000 lat temu. Żebra podobne do neandertalczyków pojawiły się 1,5 miliona lat temu w afrykańskim szkielecie Homo erectus, stwierdził García-Martínez w artykule opublikowanym 6 lipca w Nature Ecology & Evolution .

Jeśli neandertalczycy odziedziczyli krępą budowę po H. erectus, dłuższe nogi, bardziej płaskie żebra i inne cechy. Ciała H. sapiens ewoluowały etapami po ewolucyjnym rozłamie naszego gatunku od neandertalczyków, być może około 300 000 lat temu, spekulują naukowcy.

Wydaje się, że to prawdopodobny scenariusz, mówi paleoantropolog Timothy Weaver z University of California w Davis. Nie jest jednak jasne, dlaczego wczesnym H. sapiens wyewoluowały szczuplejsze ciała, które kontrastowały z typowo krępą sylwetką u innych gatunków Homo – dodaje Weaver, który nie brał udziału w nowych badaniach.

Źródło: Bruce Bower

D. García-Martínez et al. Early development of the Neanderthal ribcage reveals a different body shape at birth compared to modern humansScience Advances. Published online October 7, 2020. doi: 10.1126/sciadv.abb4377.

M. Bastir et al. Rib cage anatomy in Homo erectus suggests a recent evolutionary origin of modern human body shapeNature Ecology & Evolution. Published online July 6, 2020. Doi: 10.1038/s41559-020-1240-4.

Zdjęcia: LEO FYLLNET/WIKIMEDIA COMMONS (CC BY-SA 3.0)