Starożytne rzeźby wskazują na uniwersalną mimikę twarzy w różnych kulturach

Grymasy, grymasy i przenikliwe spojrzenia starożytnych rzeźb ludzkich wskazują, że istnieje uniwersalna mimika twarzy, która sygnalizuje te same emocje w różnych kulturach – twierdzą naukowcy.

Twarze przedstawione na rzeźbach wykonanych między 3500 a 600 lat temu w Meksyku i Ameryce Środkowej przekazują dziś mieszkańcom Zachodu pięć rodzajów emocji – mówią neurobiolog obliczeniowy Alan Cowen i psycholog Dacher Keltner z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley. Współcześni ludzie, a także prawdopodobnie członkowie starożytnych społeczeństw amerykańskich, podobnie uznawali, że każda z tych emocji pojawia się w określonych sytuacjach społecznych – donoszą naukowcy z 19 sierpnia w Science Advances .

Zgodnie z przewidywaniami uczestników nowego badania na podstawie samego spojrzenia na twarze wyrzeźbionych osób, rzeźby osób torturowanych charakteryzowały się wyrazem bólu, wyrażanie determinacji i napięcia towarzyszące podnoszeniu ciężarów, w walce pojawiły się gniewne twarze, u osób trzymanych lub obejmowanych pojawiły się pełne radości miny a smutne twarze uosabiały osoby pokonane.

To powiązanie między grupami starożytnymi i współczesnymi „zapewnia silne poparcie dla uniwersalności i genetycznego pochodzenia tych [szczególnych] wyrażeń emocji” – mówi psycholog Jessica Tracy z University of British Columbia w Vancouver.

Cowen i Keltner traktują swoje odkrycia jako wstępne spojrzenie na to, jak ludzie, którzy żyli dawno temu i którzy nie mieli kontaktu z żadną współczesną kulturą, wyrażali określone emocje swoimi twarzami, tak jak robią to obecnie ludzie Zachodu. Badacze od dziesięcioleci spierają się, czy określona mimika wyewoluowała, by wyrażać określone emocje, takie jak szczęście, złość i wstręt, niezależnie od kultury. Poprzednie porównania mimiki twarzy w różnych współczesnych społeczeństwach były skomplikowane przez fakt, że ludzie na całym świecie, w tym myśliwi-zbieracze, do pewnego stopnia spotykali ludzi Zachodu i byli pod wpływem ich praktyk kulturowych. Badacze twierdzą, że patrząc głęboko w przeszłość, nowe badanie omija ten problem.

Badacze najpierw zidentyfikowali 63 starożytne rzeźby amerykańskie ze zbiorów muzealnych, przedstawiające ludzi w ośmiu sytuacjach – przetrzymywania w niewoli, tortur, noszenia ciężkiego przedmiotu, obejmowania kogoś, trzymania dziecka, przygotowań do walki, gry w piłkę i grania muzyki. Rzeźby pochodziły ze starożytnych społeczeństw, w tym Olmeków i Majów.

Łącznie 325 anglojęzycznych uczestników, w wieku 36 lat, oglądało obrazy twarzy każdej rzeźby, nie będąc w stanie zobaczyć reszty rzeźby ani dostrzec jej kontekstu. Wolontariusze, rekrutowani z Amazon Mechanical Turk, internetowej witryny rekrutacyjnej firmy Amazon, oceniali albo stopień, w jakim twarze przedstawiały 30 emocji, takich jak lęk i złość, albo zakres, w jakim twarze wykazywały 13 szerszych stanów emocjonalnych, takich jak uprzejmość i czujność. Kolejnych 114 uczestników oceniło, w jakim stopniu opisane w pisemnych relacjach z każdej z ośmiu sytuacji przedstawionych przez rzeźby wyrażałby te same 30 emocji lub 13 stanów emocjonalnych.

Wyraz twarzy rzeźb ogólnie odpowiadał oczekiwaniom uczestników w każdej sytuacji. Na przykład, średnio wyraz twarzy bólu i cierpienia gromadził się wśród wyrzeźbionych osób, które były torturowane, zgodnie z przewidywaniami mieszkańców Zachodu.

Te odkrycia sugerują, że mimika ewoluowała, by przekazywać bogatszą różnorodność emocji, mówi Cowen. Na przykład dobrze znany system, który kategoryzuje siedem podstawowych emocji przekazywanych przez ten sam wyraz twarzy we wszystkich kulturach, nie obejmuje wyrazów bólu oraz kombinacji determinacji i napięcia.

Chociaż Cowen i Keltner zasługują na uznanie za nowatorskie podejście do badania mimiki twarzy, wyniki nie stłumią debaty na temat tego, czy niektóre wyrażenia wyrażają to samo w znaczenie różnych kulturach, mówi psycholog Deborah Roberson z University of Essex w Anglii.

Jak pokazuje nowe badanie, osoby anglojęzyczne mają dziś spójne założenia co do tego, jak należy wykorzystywać emocjonalną mimikę twarzy, mówi Roberson. Ale starożytne kultury amerykańskie prawdopodobnie nadają niewerbalnej komunikacji emocjonalnej charakterystyczny splot, którego naukowcy mogą nigdy nie rozpoznać, twierdzi.

Zgadza się z tym psycholog z Uniwersytetu Yale, Maria Gendron. Mówi, że nawet dzisiaj emocjonalne znaczenie twarzy może nie przekładać się na inne kultury. Na przykład Trobriandczycy z Papui-Nowej Gwinei postrzegają gniew i groźbę przez szeroko otwartych oczach, dyszenie i sapanie, ludzie Zachodu postrzegają to jako wyraz strachu.

Ludzie żyjący w małych, stosunkowo odizolowanych społecznościach, takich jak rolnicy Himba i pasterze w południowej Afryce, często oceniają emocje twarzy inaczej niż ludzie Zachodu, gdy proszeni są o samodzielne opisanie, mówi Roberson. W takich tradycyjnych społeczeństwach wszyscy dobrze się znają, więc nie ma potrzeby zakładać, że mimika twarzy odzwierciedla określone stany emocjonalne – argumentuje. „Jeśli ktoś jest wredny i zrzędliwy przez większość czasu, prawdopodobnie będziesz się go bać, nawet gdy się uśmiecha.”

Rzeźba sprzed około 1200 do 1400 lat z Meksyku przedstawia rozpromienioną kobietę Majów trzymającą dziecko. Promienny wygląd kobiety przyczynił się do badania, w którym stwierdzono, że istnieje uniwersalna mimika twarzy.

 

Naukowcy twierdzą, że jednym z wyrazów wspólnych w różnych kulturach może być wycie z bólu na wyrzeźbionej twarzy ofiary tortur. Artefakt ten, znaleziony w południowym Meksyku, pochodzi sprzed około 1100-1300 lat. BALTIMORE MUSEUM OF ART, PORTFOLIO KERR 2868, FOT. J. KERR

Źródło: Bruce Bower

A.S. Cowen and D. Keltner. Universal facial expressions uncovered in art of the ancient Americas: A computational approachScience Advances. Published online August 19, 2020. doi: 10.1126/sciadv.abb1005.

Zdjęcia: PRINCETON UNIVERSITY ART MUSEUM 2003-26, GIFT OF G.G. GRIFFIN

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x