Naukowcy “powinni przyglądać się dziwniejszym światom w poszukiwaniu obcego życia”

Badacze kosmosu twierdzą, że nie powinniśmy wykluczać dziwnych, odległych światów w naszych poszukiwaniach obcego życia.

Od odkrycia pierwszej egzoplanety w 1992 roku astronomowie byli podekscytowani perspektywą znalezienia obcego świata w „Strefie Złotowłosej” gwiazdy macierzystej, w której możliwe byłoby życie, jakie znamy.

Dla każdej wykrytej przez nas planety podobnej do Ziemi odkryto setki innych o radykalnie różnych właściwościach. Jednak niektórzy badacze twierdzą teraz, że nie powinniśmy wykluczać tych dziwnych światów. Niektóre z tych nieznajomych środowisk mogą być jeszcze domem dla żywych stworzeń, jakich nie znaliśmy.

51 Pegasi b, zwany także Bellepheronem lub Dimidium, był pierwszą egzoplanetą odkrytą wokół gwiazdy takiej jak nasze Słońce. Podniecenie związane z odkryciem w 1995 roku zostało stłumione przez odkrycie, że 51 Peg jest „gorącym Jowiszem” – gigantyczną planetą gazową krążącą bliżej swojej macierzystej gwiazdy niż Merkury względem naszej. Oszacowano, że średnie temperatury na planecie wynoszą około 1000 ° C. Niemniej jednak w 2017 roku zespół astronomów pod kierownictwem Jayne Birkby wykrył oznaki obecności wody w ultra-gęstej atmosferze masywnej planety.

Ponieważ 51 Peg jest, podobnie jak Merkury, całkowicie przymocowany do swojej gwiazdy, obraca się i ma ciepłą i zimną stronę – z wąskim paskiem od bieguna do bieguna, który jest gdzieś pomiędzy nimi. Chociaż jest bardzo mało prawdopodobne, aby dziś zamieszkiwał ktoś Merkury, nie jest wykluczone, że mógł tam coś być w odległej przeszłości. „Zbyt pochopnie wykluczyliśmy planety takie jak Merkury jako nie nadające się do zamieszkania” – mówi Alexis Rodriguez z Planetary Science Institute w Arizonie Jeśli ekstremalne warunki, takie jak te, które możemy znaleźć na 51 Peg, mogą wydawać się ryzykowne dla życia, są inne dziwne i cudowne światy, w których życie może znaleźć sposób. Obecnie duży nacisk kładzie się na to, jak długo można utrzymać stabilne środowisko na świecie.”

Na przykład planety krążące wokół dwóch słońc, jak Tatooine w filmach Gwiezdnych Wojen, mogłyby zapewnić niezwykle stabilne siedliska dla długowiecznej cywilizacji. „Są stabilne przez bardzo długi czas”, powiedział Othon Winter z brazylijskiego Uniwersytetu Stanowego w São Paulo – „wystarczająco dużo czasu na rozwój życia”. Szacuje się, że do 85% wszystkich gwiazd może znajdować się w układach podwójnych. Ponad 50% gwiazd podobnych do Słońca znajduje się w układach podwójnych i obecnie uważa się, że nasz Układ Słoneczny do niedawna (w kategoriach kosmicznych) zawierał drugą gwiazdę. Istnienie drugiego Słońca w naszym systemie mogłoby nawet wyjaśnić, w jaki sposób życie pojawiło się w Ziemię. Badacz z Harvardu Amir Siraj mówi, że gwiazda na obrzeżach obecnego Układu Słonecznego mogła ukształtować Ziemię, którą znamy dzisiaj, dodając: „Obiekty w zewnętrznym Obłoku Oorta mogły odegrać ważną rolę w historii Ziemi, na przykład dostarczając wodę do Ziemia i spowodować wyginięcia dinozaurów.”

Ale nawet systemy krążące wokół dawno martwej gwiazdy mogą być domem dla jakiejś formy życia. Thea Kozakis z Uniwersytetu Cornell w Nowym Jorku mówi, że białe karły, gwiazdy, które kiedyś przypominały Słońce, ale teraz wyczerpały swoje paliwo jądrowe, mogą zapewnić stabilne środowisko do ewolucji życia – a może nawet do rozwoju przez miliardy lat. Stabilne warunki mogą istnieć na planetach krążących wokół białego karła przez ponad osiem miliardów lat. Wystarczająco dużo czasu, aby cywilizacja mogła się rozwijać technologię, która umożliwiła im życie w słabym świetle umierającej gwiazdy.

John Gertz z SETI mówi, że warto skupić się na gwiazdach białych karłów w celu wykrycia starożytnych super-cywilizacji znacznie wcześniejszych niż nasze własne. „Chciałem spojrzeć na to z punktu widzenia ET” – mówi, mówiąc, że przeniesienie całej populacji planetarnej do nowego układu gwiezdnego jest prawdopodobnie niemożliwe, ale olbrzymie projekty inżynierii gwiazd zaprojektowanych w celu utrzymania zdolności do życia starożytnych planet mogą być wykryte przez następną generacja teleskopów: „Musimy zmienić cały nasz paradygmat patrzenia na gwiazdy w poszukiwaniu oznak życia”.

Źródło: dailystar.co.uk | Zdjęcia: Getty