5 prostych sposobów na poprawę pamięci

Wszyscy chcielibyśmy zachować nasze wspomnienia na zawsze i powstrzymać je przed blaknięciem. Ale w naszym życiu dzieje się zbyt wiele, żeby pamiętać wszystko. Czasami usterki w naszych wspomnieniach mogą być irytujące – niezależnie od tego, czy wkuwasz się do egzaminów, pracujesz jako profesjonalista, czy po prostu żyjesz na co dzień. Więc co możesz zrobić, aby twoja pamięć Cię nie zawodziła? Przyjrzyj się pięciu prostym sposobom na poprawę pamięci.

Pracuj nad mózgiem

Widziałeś już wszystkie aplikacje i wszystkie gry, które twierdzą, że “trenują” mózg. W rzeczywistości mogą się na coś przydać. Nie twierdzimy, że te aplikacje są najlepszą z opcji, ale koncepcja, która za nimi stoi, jest dokładnie tym, co musisz zrobić, aby wspomóc swój mózg i pamięć. Twoja pamięć jest jak mięsień – jeśli jej nie trenujesz, zanika. Im więcej pracujesz nad swoim mózgiem, tym bardziej poprawia się jego praca. Łatwiej przetwarza i zapamiętuje informacje. Nie oznacza to, że musisz siedzieć przez całą noc i uczyć się do testu MENSA. Chodzi o próbowanie nowych rzeczy i testowanie swoich umiejętności. Dlaczego nie nauczyć się nowego języka, gry na pianinie, a może nawet żonglerki?

Pracuj nad swoim ciałem

Jak już wspomniano, twoja pamięć jest jak mięsień. Oprócz pracy z mózgiem praca nad tężyzną fizyczną może również pomóc poprawić pamięć. Udowodniono, że ćwiczenia fizyczne pozwalają mózgowi zachować ostrość i skupienie. Przyspieszenie bicia serca zwiększa przepływ krwi do mózgu, co z kolei zmniejsza ryzyko zaburzeń psychicznych – które mogą prowadzić do utraty pamięci. Ćwiczenia aerobowe są klasyfikowane jako najlepsza forma ćwiczeń usprawniających pompowanie krwi – ale jeśli jesteś typowym kanapowcem, wszystko, co wprawia Twoje ciało w ruch i pompuje krew, jest dobrym początkiem.

Zażywaj odpoczynku

Sen jest ważny z dwóch powodów – aby upewnić się, że nie zostaniesz uznany za zrzędę w biurze, oraz aby poprawić funkcjonowanie pamięci. Badania naukowe wykazały, że sen jest jednym z najważniejszych aspektów konwersji pamięci, ponieważ podczas snu twoje krótkotrwałe wspomnienia są przenoszone do twoich wspomnień długoterminowych. Tak więc, jeśli nie śpisz wystarczająco długo (zalecana ilość dla dorosłych to 7,5 do 9 godzin na dobę), twoja pamięć może ucierpieć, ponieważ informacje pozostają w pamięci krótkotrwałej i ostatecznie zanikają.

Unikaj stresu

Wiem, łatwiej powiedzieć niż zrobić, prawda? Ale stres jest ogromnym czynnikiem osłabiającym pamięć. Przez długi czas chroniczny stres może uszkodzić hipokamp i zniszczyć komórki mózgowe. Hipokamp jest częścią mózgu zajmującą się tworzeniem nowych wspomnień i odzyskiwaniem starych. Jeśli jesteś mniej zestresowany, luki w pamięci stają się mniej prawdopodobne.

Śmiej się z siebie

Często mówi się, że najlepszym lekarstwem jest śmiech. Cóż, nie jest to błąd. Naukowcy twierdzą, że śmiech może pomóc zmniejszyć ryzyko utraty pamięci i faktycznie wzmocnić aktywność mózgu. Dzieje się tak, ponieważ śmiech jest związany z różnymi obszarami mózgu, a nie tylko z jedną jego częścią tak jak inne reakcje. Niezależnie od tego, czy chodzi o tworzenie własnych dowcipów, czy słuchanie innych, stymuluje to mózg. Jak już się dowiedzieliśmy – stymulacja mózgu = wzmocnione wspomnienia. Więc ruszaj w świat z uśmiechem na ustach!

 

 

Źródła: Jamey Levi

Zdjęcia: Gettyimages, Unsplash

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x