Wszechświat – oczami rentgenowskimi

Teleskop zaprojektowany do badania tajemniczej ciemnej energii Wszechświata opublikował dziś swoje pierwsze zdjęcie całego nieba (na zdjęciu), pokazując, co byśmy zobaczyli, gdybyśmy mieli oczy rentgenowskie. Po pół roku obserwacji, teleskop – znany jako eROSITA (rozszerzone badanie rentgenowskie z matrycą teleskopu obrazującego) – zarejestrował już ponad 1 milion obiektów, które świecą w widmie rentgenowskim, w tym czarne dziury pochłaniające materię, spalone zwarte – poza gwiazdami, takimi jak białe karły i gwiazdy neutronowe, oraz gaz między gwiazdami tak gorącymi, że wydziela jarzmo rentgenowskie. Zespół eROSITA podaje to pierwsze zdjęcieidentyfikuje dwa razy więcej źródeł promieniowania rentgenowskiego niż wcześniej wykryto w ciągu 60 lat astronomii rentgenowskiej i rozciąga się cztery razy dalej niż poprzednie badanie rentgenowskie sprzed trzech dekad. Większość kropek na zdjęciu – i głównych celów eROSITA – to supermasywne czarne dziury w centrach galaktyk zajadających się gazem, który w trakcie tego procesu staje się tak gorący, że jego blask można zobaczyć w całym wszechświecie. Celem 4-letniego projektu jest zmapowanie pozycji milionów takich galaktyk, aby zrozumieć, jak grawitacja łączy je razem w 1000-silnych gromadach. Misja ma również nadzieję pomóc wyjaśnić, w jaki sposób tajemnicza siła znana jako ciemna energia działa wbrew grawitacji, odpychając materię i przyspieszając rozszerzanie się wszechświata.

Źródło: Daniel Clery, doi: 10.1126 / science.abd4217 | Zdjęcie: MPE / IKI, Photo by Guillermo Ferla on Unsplash